Whiplashtraumet Definitioner vedrørende whiplashtraumet

En grundig analyse af et whiplashtraume kræver en god forståelse af de bagved liggende traumemekanismer. Nogle af de vigtigste faktorer nævnes her ganske kort i forhold til den påkørte bil og dennes chauffør;

Hastighedsændringen (delta V)
- den ændring i hastighed bilen udsættes for maksimalt i forbindelse med kollisionen. De fleste whiplashskader opstår ved en hastighedsændring af bilen imellem 5-20 km/t.

Stødtiden (kollisionstiden)
- den tid kollisionen varer fra første kontakt til bilerne "slipper" hinanden. Desto relativt højere desto bedre.

Accelerationspåvirkningen (hastighedsændring/tid)
- en værdi for hvor hurtigt den aktuelle hastighedsændring sker. Det vil sige at ved en relativt højere stødtid så får man en lavere accelerationspåvirkning (kraftpåvirkning). Accelerationspåvirkningen af passageren kan være flere gange større end accelerationspåvirkningen af bilen.

NIC (Neck Injury Criterion)
- denne værdi er en beregnet værdi som udtryk for den kraftpåvirkning hoved- og halsregionen har været udsat for. NIC benyttes i forbindelse med forskning.

 

 

 

Mekanismerne bag hvert enkel trafikulykke og personskade er altid fuldstændigt unikke

derfor kræves en individuel og detaljeret tilgang til hver enkelt problemstilling for at man kan foretage en korrekt og grundig analyse. Ofte vil dette være besværliggjort af at der er få data til belysning af de præcise omstændigheder omkring ulykken.

Klik for at besøge